Julshopping och första biobesöket! :D

Ganska händelserik vecka, tro det eller ej :P. Jag har julshoppat en hel del och fått ångest över allt skolarbete jag måste hinna bli klar med de här sista 2 veckorna... Men strunt i det! Jag ska berätta om den gångna veckan istället.

Måndag hände egentligen inte så mycket. Jag hade min Lexis and Phonology på morgonen och resten av dagen gick åt till att plugga och tvätta kläder. Och handla mat.

Tisdag är ju min lediga dag så jag bestämde mig för att spendera dagen i Cardiff och leta julklappar. Jag åkte in någon gång runt 1 (själv) och hade det väldigt trevligt i Cardiff. Det var på sätt och vis ganska skönt att jag var där ensam. Jag kunde göra precis vad jag ville utan att behöva tänka på någon annan ;). Till exempel turistade jag lite och tog ett par foton. Bland annat vandrade jag bort till Parliamentet och tog kort på det. Det var så himla fint väder så jag kunde liksom inte låta bli; klarblå himmel och solsken (fast fortfarande kallt). Här är ett av fotona som jag tog:




Jag hittade en jättekul butik som jag fastnade i. The Pier hette den och det var massa heminrednings prylar, ljus och vackra saker. Med andra ord, precis sån butik som jag älskar (och som därför är helt livsfarlig för plånboken). Och självklart hade de rea också, vilket innebär att man köper mer än vad man borde... Men kul var det! :D Sen hittade jag i en second hand butik en stor bok med alla Sherlock Holmes historier som jag bara måste köpa såklart. Jag älskar Sherlock Holmes. Den kostade knappt 5 pund så det kunde det definitivt vara värt. Jag gick raka vägen in på Starbuck's med min nya bok, slog mig ner i en fotölj och läste samtidigt som jag drack varm choklad med vispgrädde och åt en blåbärsmuffins. Mums! :D Någon gång efter fyra började det mörkna, vilket innebar att de tände julbelysningen på Queen Street så jag gick omkring och var lycklig över det :). Sen var det dags att åka tillbaka till Universitetet för att äta middag.

Onsdag började med Grammar lektionen där vi fick tillbaka provet från förra veckan. Jag hade 48 rätt av 50! Väldigt nöjd med mig själv, jag trodde inte att provet hade gått SÅ bra :). Efter lektionen gick Eline och jag in till Pontypridd och köpte lite fler julklappar. Jag hittade en jättefin klänning i en av affärerna som jag kände mig tvungen att köpa; jag har letat efter en ny klänning till julafton. Dessutom köpte jag en adventsljusstake för att fixa lite julstämning på mitt rum. Så direkt efter att jag kom tillbaka totalstädade jag hela rummet, tände ljusstaken (jättefint!) och la upp hallondoftande potpurri som jag köpt dagen innan i en skål och ställde det under ljusstaken. Så nu doftar det underbart av hallon i mitt rum :D. 

Torsdag hade jag Reading/Writing Women där vi fortsatte att prata om Jane Austen och direkt efter hade jag ett möte med min "progress tutor" Des Berry, läraren jag har i Starting to Write, för att prata om ifall allt går bra för mig osv. Efter det och innan Starting to Write läste jag en bok av Nicholas Sparks (tog bara en och en halv timme at läsa den) som hette A Walk to Remember. Underbar bok! Jag kan ärligt säga att den fick mig att gråta. Jag har filmen också men hade inte sett den än så det passade jag på att göra den kvällen. Filmen var också jättebra. 

På fredags morgonen hade jag Writing Media, favorit lektionen, och vi fick tillbaka våra reviews som vi lämnat in ett par veckor tidigare. Den som jag skrev om balletföreställningen jag såg med Eline. Jag fick 64% i betyg, vilket är ganska bra. Nu kan vara ett bra tillfälle att förklara betygssystemet här borta. När man får betyg på någonting är över 70% oftast det bästa man kan få (de använder sällan 80-100) så jag antar att man skulle kunna säga att 70% och över är som MVG, 60-69 är som VG och 50-59 är G. Så det var ett ganska hyfsat betyg. Det var bara 10% av slutbetyget dessutom så jag ska verkligen jobba för att höja mig till 70 strecket. På eftermiddagen hade jag Fictionalizing the Valleys och resten av kvällen spenderade jag med att plugga. Spännande, inte sant? Plugga en fredagskväll. Och Eline åkte till London för att träffa några kompisar så jag hade helgen för mig själv. 

Lördag pluggade jag under dagen men på kvällen hade jag bestämt med Matti att vi skulle gå på bio i Cardiff och se Max Payne. Stämningen i Cardiff var jätte härlig. Wales spelade mot Australien i rugby så det var sportfånar över hela staden. Och massa poliser :P. Filmen var supercool! Det var förresten också första gången jag gått på bio här i Wales så det var extra roligt. Och Matti är jättekul att umgås med så det var en fantastisk kväll. Jag bara måste lägga in en bild på film affischen, sorry :P




Efter filmen bestämde vi oss för att stanna kvar i Cardiff och ta sista tåget tillbaka kl halv elva så först gick vi till Hard Rock Café och tog någonting att dricka. Han drack öl, jag drack vitt vin. Vi stannade inte så värst länge; det är svårt att prata med varandra inne på Hard Rock med den höga musiken och allt. Så vi fortsatte att gå gatan fram mot slottet. Det var också nu som vi insåg att Wales vunnit matchen mot Australien; Cardiff var full med människor som firade segern med sång och alkohol :P. Precis vid slottet och Parlimentet står ett stort parisehjul vid vars fot de anordnat en isrink där folk kan åka skridskor. Skridskor är inte min starka sida men vi bestämde oss för att ta en tur i parisehjulet i alla fall. Det var väldigt mysigt att se hela Cardiff från toppen. Väldigt vackert med alla ljus :). Fast kallt, förstås. "Det enda som saknas är julmusik," sa Matti och tog upp sin mobil. Han hade faktiskt julmusik på mobilen! Det fick mig att skratta. Så vi satt där och lyssnade på Santa Claus is Coming to Town och liknande :D. Därefter gick vi Queen Street ner och bort till Central stationen och tog tåget tillbaka till Treforest. Väl framme gick vi till en pub och tog ett glas till innan vi gick hem och lagade pasta (vid det här laget var vi båda hungriga :)). Jag hade jättekul hela kvällen och jag hoppas att vi kan gå på bio tillsammans igen någongång. 

Söndagen sov jag så gott som hela förmiddagen (somnade inte förrän kl 4 natten till söndag :P) och sen pluggade jag resten av dagen. På kvällen gick jag hem till Ricky och kollade på film och lyssnade på musik tills Eline kom tillbaka och gjorde oss sällskap. Och nu är jag tillbaka på mitt rum och borde egentligen ha gått och lagt mig för minst en timme sedan. Skäms, Henriette... :P Så godnatt på er allesammans! Ses snart (bara 2 veckor kvar!!). 

Kraaaaaaaaaaaaam 

Kommentarer
Postat av: michele

spännande med parisehjul o julmusik om massa vin;)

ska fråga nu på en gång hur filmen var;)

Pusskram

2008-12-01 @ 18:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0