The missing weeks

Hej allesammans! Jag vet att jag inte har uppdaterat på år och dar, eller - som min pappa skulle säga - sen Luther dog 1968. Okej, det kanske inte var SÅ länge sedan men närapå. Det blev ganska mycket där på slutet av förra terminen så bloggen glömdes bort och sen åkte jag ju hem och jag uppdaterar inte medan jag är hemma så hela grejen bara rann ut i sanden. Så jag tänkte ta tillfället i akt och skriva ihop en liten sammanfattning av vad som hänt sen jag skrev senast.

Det har varit mycket plugg att klara av och det är fortfarande inte över. Till och med nu när jag är tillbaka drunknar jag nästan i inlämningsuppgifter. Fattar inte varför 5 olika lärare måste bestämma sina datum för deadlines inom en vecka efter att vi kommit tillbaka... Så jag skrev en hel del under de där veckorna. Jag skrev klart mitt arbete till Writing Media till exempel. Det var en berättelse som heter Baby Shoes och är min egna version av något min lärare pratade om i klassen en dag. Hemingway skrev en gång en otrolig kort berättelse på bara 6 ord för att bevisa att det faktiskt GÅR att skriva en historia med så få ord. Han skrev: For Sale. Baby Shoes. Never worn. Om man tänker efter säger de 6 orden så väldigt mycket. Du får fylla ut med dina egna detaljer men de orden berättar definitivt en historia. Så jag bestämde mig som sagt för att skriva min egen version av den historian. Jag tänker inte lägga in något utdrag här men om någon vill läsa den är det bara att säga till och jag skickar den så gärna :). Jag workshopade (väldigt försvenskat ord där :P) berättelsen senare på en av mina lektioner och fick så himla bra respons på den! Jag måste ha jönsat omkring och smilat som en dåre hela dagen efter det :P. Min lärare sa till och med: "Why are you even in this class? You should be out there writing books! You should try and get this published." Jättekul! :D

Jag var på bio med Eline för första gången också och såg Young Victoria. Den handlar om drottning Victoria den första som kom till makten när hon var mycket ung. Den visar hindrena hon tvingades överkomma, misstagen hon gjorde och hur hon rättade till dem men främst handlar den om hennes livslånga kärlekshistoria med Prince Albert av... Belgien(?) som hon senare även gifte sig med. De båda var så himla gulliga tillsammans och filmen var jättebra. Jag vill så gärna ha den sen när den kommer ut. Om man gillar lite historiska filmer där alla damer har vackra klänningar och alla män kostym är denna film ett måste! Fast jag tror inte att de visat den i Sverige. Den kanske kommer, annars får man väl göra som jag och beställa den från amazon.co.uk när den kommer ut :).

Och jag besökte IKEA med två andra svenskar; Disa och Anders! Vi hade en international day en fredag då vi tre representerade Sverige så vi åkte till IKEA (åt köttbullar och potatis :P) och köpte lite grejer vi kunde bjuda på och annat roligt. Som drömmar (kakorna alltså). International day blev en stor succé. Det var packat i salen där alla representanter stod med sina utställningsbord hela dagen och folk kom fram och pratade med en, frågade saker om ens land, så det var kul att se så många intresserade. Vi tre hade till och med matchande kläder på oss; gult linne och blå tights :D. Det såg redan kul ut på mig och Disa men tänk då hur det såg ut på Anders :P. Här, jag kan visa:




Annars pluggade jag väl bara en massa som sagt var. Och träffade kompisar förstås :). Jag har börjat umgås en hel del med Anders och hans flatmates. De är riktigt roliga och väldigt trevliga. Vi var på Longest Day tillsammans allihop två dagar innan jag åkte hem. Longest Day är sista gången på terminen som Student Union har öppet så de försöker att bli av med så mycket sprit som möjligt. Alltså öppnade de redan 12 på dagen istället för 8 på kvällen :P. Jag var där från 3 och redan tipsy vid halv 5. Jag vet, patetiskt. Men eftersom man började så tidigt var man ju nykter igen sedan vid 8. 

Jag lyckades lämna in två av mina arbeten innan jag åkte hem dessutom: projekten till Lexis and Phonology och Grammar. De skulle inte in förrän nu i förregår så jag var över 3 veckor tidig med den inlämningen. Go me! Det var faktiskt riktigt intressant att skriva de projekten. Man skulle intervjua någon som inte har engelska som modersmål och sedan analysera hans/hennes grammatik och uttryck utefter vad vi har lärt oss på lektionerna hela året. Jag var som uppslukad. Jag har insett att jag verkligen tycker om att lära mig ett språk ordentligt och förstå varför språket har uppstått, var ord kommer ifrån osv. Det bådar ju gott inför min framtid som engelska lärare :). 

Och sen vet jag inte om jag har så mycket mer att säga. Det där var egentligen det viktigast som hände innan jag åkte hem tror jag. Lovet hemma var hur kul som helst förresten! Jag träffade massa kompisar, åkte med familjen ner till Varberg under påskhelgen och hälsade på Maja, Magnus, William och småprinsessorna och åt massa massa mat. Det gäller ju att äta upp sig medan man är hemma för maten här borta är ingen höjdare direkt. Inte så ofta i alla fall :). 

So, people! Jag är äntligen, äntligen ikapp. Det är otroligt, jag vet. Jag ska försöka vara en duktig flicka och uppdatera för den här veckan på söndag men det kan hända att det blir på måndag också eftersom jag har en deadline precis där och måste göra klart arbetet först. Ta hand om er och tusen kramar! xx 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har flätor på dig! gulleunge! :>

2009-04-23 @ 22:03:30
Postat av: Anonym

Bra jobbat med berättelsen om skorna:D

Din lärare har rätt du skriver bäst du borde ju redan vara rik och berömd:p

Puss

2009-04-27 @ 20:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0