På krogen i Cardiff för första gången! :)

Hello people! Jag vet att jag borde ha uppdaterat igår egentligen men jag ville inkludera ett litet drama som jag skrev tillsammans med en kille i Writing Media i fredags och jag fick inte hans repliker förrän idag. Så det är därför jag är sent ute. Hoppas ni överlever ändå :P. Tyvärr inga bilder att visa den här veckan men sen fick ni ju i och för sig se ovanligt många bilder förra veckan :). On with the story!

Måndag hade jag prov i Lexis and Phonology. Det handlade om saker som the phonetic alphabet (det som är inom parentes i ett lexikon och talar om hur ett ord ska uttalas), om syllables, stress och voice and unvoiced consonants. Det var inte alltför lätt, speciellt med tanke på att vi skulle kunna tillräckligt mycket av det phonetiska alfabetet för att kunna skriva hur ord SÄGS och inte hur de stavas. Resten av dagen gjorde jag inte mycket av värde och absolut inget värt att berätta om :P.

Tisdag var jag ännu tristare. Jag spenderade dagen med att skriva lite men i övrigt slappade jag bara. Tisdagar är oftast härligt händelselösa. Precis vad man behöver sådär i början av veckan och ett utomordentligt tillfälle att ta igen eventuell missad sömn från helgen :D.

Onsdag hade jag Grammar då vi gick igenom allt som skulle komma upp på provet vi har nästa vecka. Alltså, denna vecka eftersom det är måndag när jag skriver det här :P. Större delen av provet kommer att handla om tenses; present (simple, perfect, continuous), past (simple regular & irregular, continuous, past perfect simple, past perfect continuous) och future (going to, will, continuous, perfect, perfect continuous). Vilket egentligen inte är så svårt men det är massor att komma ihåg. Vi ska kunna identifiera formen av en mening genom att använda de rätta termerna. T.ex: They will have been dancing for hours. Will have been talar om att meningen är i future perfect continuous och den korrekta formen skulle se ut såhär: Subject + will + have been + present participle. Så ni förstår hur komplicerat det blir... Men samtidigt är det intressant. Jag lär mig det engelska språket igen genom att ta mina TESOL kurser.

Torsdag hade jag Reading/Writing Women och sedan Starting to Write. Den här gången handlade det om dikter. Först skulle vi skriva en dikt om skogen, om att vara i skogen och fick ungefär 10 minuter på oss. Så man får ju inte till några storverk precis :P. Mitt reslutat blev:

It's darker here, shadows deeper
Silence - too much silence - and the trees too tall
Piercing, startling cry of a bird taking flight
Too alone, the woods too deep
Momentary confusion; Where's the way out?
What path leads back to the other world; to cars and fumes and people?
It's too dark! ...Or is it?
Isn't it lighter here?
The smell of wet leaves, of growth
The silence almost... soothing?
No one else. Just the trees, the wind.
A breath. Two breaths. Calming.
A place to hide, a place to breathe.
A place to stay?


Vi måste ha en dikt med i slutfoldern i april så vem vet, jag kanske utvecklar någon av de här två? Den andra skulle handla om havet och genast kom jag att tänka på när vi snorklade i Thailand och jag såg några hemska små taggiga varelser på havsbotten. Usch, de gav mig rysningar! Såg väldigt obehagliga ut. Tror de kallas sea urchin? Det ska göra väldigt ont att sticka sig på en sådan men de är inte giftiga. Tror jag. Men de ser definitivt giftiga ut! Jag tog mig friheten att "göra" dem giftiga i dikten, dock :P. Så min dikt blev:


Small, black, evil-looking

Dangerous, sharp, poisonous
Attached to rocks, to seafloor
Just stay away
But it's watching
Tiny, dark eyes seem to watch, seem to follow
Are those spikes loose?
Will it be able to shoot them, like an harpoon?
Piercing flesh, drawing blood
Tainting veins with poison?


Och det säger väl var jag tyckte om dem :).

Fredag morgon hade jag Writing Media, då vi först skulle skriva ett litet drama och sedan spela upp det. Situationen var att en person halvligger på en bänk då en annan kommer förbi. Det är nu den förbipasserandes uppgift att tala om för personen på bänken att han/hon är död. Jag och en kille i klassen som heter Chris skrev ett drama tillsammans och vi gick in för att göra något roligt av det. Han var Döden, jag var den döda personen på bänken. Så här blev dramat:

Mr. Death: Hey, you're looking pretty good for a hollowed out corpse.
Me: Wow, thanks. That's a great pickup line. ...Wait, what!?

Mr. Death: You looked in the mirror recently, love? Oh wait, you'd need a head for that!
Me: What do you mean? My head is right... -panics- Where's my head!? What happened? What did you do?
Mr. Death: Well do you remember your bi-monthly Sunday drive, ending with you in a ditch, headless?
Me: No... I kinda missed that. So what do I do? What happens now?
Mr. Death: What happens now? You come with me!
Me: Oh, okay. But what about my head?
Mr. Death: You mean this head under my cloak? -takes it out and holds it up-
Me: Yeah, okay. Let's go then!


Det var väldigt roligt att spela upp det faktiskt :). Läraren sa att vi skulle spara dramat så vi kunde spela upp det igen sen mot slutet innan sommaren :P. Så det måste ha varit kul att titta på också.

Fredag kväll hade jag, Eline, Wendy, Albano, en kille som heter Leo och en annan kille från Elines och Wendys klass som heter Kay filmkväll tillsammans. Vi tittade på en gammal svartvit skräckfilm som heter "The Haunting" (de gjorde en nyinspelning av den för inte så länge sedan) och sen satt vi och pratade i säkert 4 timmar tills klockan var 1 på natten. Det var jättekul! Vi sa att vi skulle ha en till filmkväll snart igen och kolla på "The Shining". Nu blir du avundsjuk va, mamma? Jag vet att du älskar den filmen ;).

Lördag kväll åkte jag in till Cardiff och träffade Andrew, irländaren från Kevins fest för ett par veckor sedan. Först var vi hemma hos honom och tog en drink och sedan gick vi ut på en rock klubb i Cardiff som heter Metrose. Första gången jag var ute på en klubb i Cardiff! :D ...Ett halvår efter att jag kommit hit. Men i alla fall! Det var jättekul hela kvällen tills vi kom tillbaka till hans hus som han delar med 3 andra. Jag skulle sova över eftersom tågen slutar gå redan vid halv elva. Han däremot, trodde att det var något mer mellan oss än bara vänskap. Glöm det! Jag hatar när sånt händer...

Och sen på söndagen gjorde jag inget speciellt. Åkte tillbaka till Treforest, handlade och hängde på mitt rum hela dagen. Det blåste kallt här borta så jag höll mig inne i värmen och tog det lugnt.

Och så har ännu en vecka passerat och det är nu februari! Bara två veckor kvar tills jag åker till London och hälsar på Bella i 5 dagar och strax under 3 veckor tills familjen kommer hit! Massa roligt på gång :D. Jag ska försöka uppdatera på söndag igen, precis som jag brukar. Hoppas du inte blev alltför besviken när jag uppdaterade en dag försent, Maja :).
Kraaaaaaam, älskar er allihopa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0