Kultur är bra för själen

Wow, jag har aldrig varit så här seg med att uppdatera min blogg. Jag hade glömt bort det helt och hållet så det är därför jag är så sent ute. Sorry :P. Hursomhelst, bättre sent än aldrig antar jag. Så detta är vad jag gjorde förra veckan:

Måndag och tisdag var så gott som händelselösa. Det är inte mycket som blir av så tidigt i veckan. Bara läxor och försöka ta igen all den sömn man gick miste om under helgen :D. Men på onsdagen träffade jag och Eline Ricky och Nick igen. Vi var hemma hos Ricky och tittade på film och filmen vi såg var så otroligt bra! "What dreams may come" hette den (vet inte om den någonsin givits ut i Sverige) men om ni inte har sett den, försök att se den någon gång. Robin Williams spelar huvudrollen i filmen och den handlar om att förlora dem man älskar, om livet efter detta, om himmel och helvete och mest av allt om kärlek. Den var fantastisk. När filmen var slut satt både jag och Eline och grät, vilket killarna förstås retade oss för... Så fort jag kom tillbaka till mitt rum gick jag ut på internet och beställde hem filmen. Jag måste få mamma att se den. Jag vet att hon skulle älska den. Och att hon kommer att gråta floder när hon ser den. Jag får se till att sitta bredvid med ett otaligt antal näsdukar till hands ;).

På torsdagen hade jag "Starting to Write" igen och vi fick veta att nästa vecka skulle vi inte ha vanlig lektion, utan istället något som kallas Timed Assignment. Det innebär att du får 48 timmar på dig att skriva en slags uppsats och lämna in den, komplett med ett par utkast. Vi fick se tidigare sådana uppgifter och fick pröva på att skriva lite efter instruktionerna så vi hade någon slags känsla för hur det går till. Det var väldigt intressant så jag ser fram emot uppgiften nästa vecka.

På fredagen hade jag "Writing for Media" på morgonen, då vi pratade om Critical Reviews. Jag har deadline på en sådan den 3 november och jag tänkte jag skulle göra min om baletten jag ska se imorgon. Vilket ni säkert inte vet något om men jag förklarar det när vi kommer till lördag. Lektionen efter hade jag Reading/Writing Women och vi pratade om dikten Goblin Market skriven av Christina Rossetti år 1859. Här är ett känt utdrag ur texten:

"We must not look at goblin men, we must not buy their fruits: Who knows upon what soil they fed, their hungry thirsty roots?"

Och nu till lördagen! (Nej, vi gjorde inget speciellt på fredags kvällen. Trist men sant :P) Strax efter att vi först kommit hit, den dagen då vi besökte Cardiff Bay tillsammans med skolan, såg Eline och jag affischer för en balett föreställning av Skönheten och Odjuret vid Millennium Centret. Båda var intresserade av att se den, så efter en vecka eller två bokade vi biljetter. Och nu var det äntligen dags att se föreställningen! Jag har aldrig sett en balett förut så jag var väldigt spänd och förväntansfull. Och jag var definitivt inte beskriven! Föreställningen var fantastisk. Dansarna var från Birmingham Royal Ballet så de var mycket professionella, kulisserna och ljussättningen var i det närmaste magisk och tillräckligt hade ändrats och lagt till i storyn för att bibehålla åskådarnas uppmärksamhet föreställningen igenom. Och den var rolig dessutom! Jag ska som sagt använda baletten till att skriva min critical review så eventuellt kan jag lägga upp den här på bloggen så ni kan läsa vad jag skrev om den :). Här är några bilder från baletten (självklart inte tagna av mig):




Efter baletten gick vi in till Queen Street (shopping gatan i Cardiff) och tittade lite i affärer innan vi bestämde oss för att det var dags för middag. Vi gick till Zizzi's, en restaurang jag och min familj besökte när vi var i Cardiff ett par veckor innan skolstarten. Jag åt pasta, Eline åt pzza och jag drack till och med rött vin till maten. Jag kunde inte låta bli när jag såg att de hade Montepuliciano d'Abrozzo. Vi besökte vingården det vinet kommer ifrån när jag, mamma, pappa och Micke var i Italien för ett par år sedan så det var klart att jag måste beställa ett glas :D. (Jag kan rekommendera det vinet, förresten :P)

Så när vi väl kommit tillbaka till skolan och våra rum (klockan var väl närmare 11) fick jag plötsligt ett sms av Nick som sa: "Come join us!" Det visade sig att han, Ricky och Thomas var på en öl- och ciderfest på en pub ganska nära skolan så jag och Eline sa "Varför inte?". Av med de våta kläderna (det ösregnade), på med nya och ut i regnet igen! Vi hade jättekul tillsammans med killarna. Jag testade någon sorts cider som smakade hemskt så jag gick över till att dricka vitt vin istället. Vi var kvar på puben tills de stängde kl 1 och gick sedan med hem till Nick där jag, Eline och Ricky sov över.

Morgonen därpå lagade vi frukost tillsammans: äggröra med champinjoner, vita bönor i tomatsås, rostbröd och juice. Mmm :). Vi stannade kvar i några timmar och pratade, samt tittade på medan killarna spelade tv-spel (suck, killar och deras leksaker...) innan vi gick hem igen för att plugga. Duktiga som vi är pluggade vi faktiskt på en söndag! :D

Och det var hela veckan! Men jag har en sak till att berätta: Jag kommer hem snart!!! Jag har en s.k. Reading Week i skolan om två veckor (vilket innebär att man inte har lektioner utan pluggar hemma) så jag passar på att smita hem under den veckan. Jag kan lika gärna plugga i Sverige som här. Så från den 8:e november till den 15:e november (lördag till lördag) är jag hemma! Jag kan knappt vänta! :D:D:D:D

Får se till att uppdatera imorgon igen, eftersom jag är så sent ute ;). Vi hörs då.

Kraaaaaaaaaaaaam

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ah! Då måste vi ses!

Du kommer inte undan ^^

Jag sparar mina frågor tills dess

2008-11-02 @ 15:06:29
URL: http://creatrix.blogg.se/
Postat av: Lisa

... Och den där baletten vill jag också se!

Verkar awesome!

2008-11-02 @ 15:08:22
URL: http://creatrix.blogg.se/
Postat av: Niclas "Preventivmedlet" Persson

Ja nu var det längesen du uppdaterade igen! Fast det var ju längesen jag kommenterade också.



Film är kul :D! Fast jag vet inte om jag vågar se just den, jag gråter så omanligt i sorglig film ju :(

En film som inte är lika finkulturell men fortfarande apkul är Horton, den måste du fan se :D.



Appropå finkultur förresten! Balett? vindrickande?

Tror du verkligen du får åka bort sådär o växla personligehetsdrag o växa upp :( Nu kommer alla tro att det är du som är älsta barnet :O.



Och vad är det med allt krökande o killumgängande egentligen? Jag tror jag är så grov att jag placerar ut en arg smiley: >:( så! och hör sen!



...syns lördag natt då :D pusskram

2008-11-03 @ 14:02:05
Postat av: michele

Man vågar ju inte kommentera kan inte slå niclas:p

men han har rätt horton är såååå bra ska se den när du kommer hem:D

rött vin? henriette?? är de gott verkligen??:s

blir helt snurrig av ditt nya jag;)

kram o puss<3

2008-11-03 @ 18:31:49
Postat av: KeeKee

JAG HAR PAXAT HENKE FÖR EN DAG!!! :O :O :O!!!! hoppar på henke balett är underbar att se på, billy elliott ;)

2008-11-04 @ 14:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0