Sista sucken innan hemresan

Jag vet att jag är efter med att uppdatera igen. Skyll det på att jag var hemma. Jag ägnade inte en tanke åt min blogg (eller speciellt mycket åt skolan överhuvudtaget) medan jag var hemma :P. Men jag tänkte i alla fall tala om vad som hände veckan innan jag åkte.

På måndagen hade jag min Lexis and Phonology lektion och vi fick skriva kärleksbrev :D! Vi satt i grupper och först skulle vi skriva ett informellt brev, sen bytte vi brev med en annan grupp och skulle göra om deras informella kärleksbrev till ett formellt brev. Jag kan nog tyvärr inte ge några exempel för jag kan inte längre komma ihåg vad vi skrev. Jag vet bara att den sista meningen i vårt informella kärleksbrev var: "PS. Let's elope between classes".

Tisdagen ägnades bara åt att plugga (efter en lång sovmorgon eftersom jag inte har några lektioner :D).

På onsdagen började det hända saker igen. Då var det den 5:e november och Bonfire Night! För alla er som har sett filmen V för Vendetta borde ni veta ungefär vad den dagen går ut på redan. Som de säger i filmen: "Remember, remember the 5th of November; the gunpowder treason and plot. I know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot." Den 5:e november för många år sedan försökte en man vid namn Guy Fawkes att spränga Parliamentet i London i protest mot regeringen. Men de kom på honom innan han hann genomföra planen och som straff halshögg de honom, satte hans huvud på en påle utanför Parliamentet så det kunde fungera som varning till alla andra som hyste liknande tankar och brände hans kropp på bål. I minne av Guy Fawkes firas den 5:e november i Storbritannien med brasor och fyrverkerier. Ibland har man till och med stora dockor som man bränner på elden precis som de gjorde med Fawkes kropp. Jag kände mer eller mindre redan till den här historien innan så jag var väldigt bestämd över att jag ville se högtiden firas. Jag och Eline fick med oss Ricky, Nick, Thomas och en tjej som hette Naomi och på onsdagkvällen vandrade vi upp för kullen på andra sidan dalen för att titta på en brasa (med öl och vin i påsar i händerna ;)). När vi väl kom fram insåg vi att brasan nästan var nedbrunnen (trist) så vi skippade hela den idén och gick och satte oss på en kulle istället och pratade, skrattade och drack samtidigt som vi tittade på fyrverkerierna. Det var jättekul det också :D. När vi tröttnat gick vi hem till Nick ett tag innan vi skildes åt för att gå hem och sova. 

På torsdagen hände något annat som var väldigt roligt. En nybliven författare som hette Ross Raisin (haha, russin :P) kom till Universitet och vi som läser kreativt skrivande fick träffa honom. Han höll ett typ av föredrag då han läste högt ur sin nya bok (God's own country) och svarade på alla frågor vi kunde tänkas ha om hur han hade tänkt när han skrev boken och hur man gör för att få något utgivet osv. Det var jätte intressant. Han var också en av 6 nominerade för Dylan Thomas priset (en av de största litteratur prisen här i England) men jag hörde senare att han tyvärr inte vann. Boken verkar intressant, dock, så jag ska nog försöka läsa den någon gång. 

Fredagen ägnades egentligen bara åt att packa för hemresan men det var en ovanlig sak som hände som jag måste berätta om. Under dagens första lektion, Writing Media, fick vi i uppgift att gå ut och observera vissa bestämda saker enskilt i minst 5 minuter men högst 10 för att sedan komma tillbaka och skriva om vad vi hade sett. Vi fick alla dra en lapp där det stod vad vi skulle observera. T.ex. kunde det stå människor eller byggnader. På min lapp, däremot, stod det: "Nothing. (Wait behind for further instructions)." Så efter att alla utom läraren, jag och en annan kille i klassen lämnat rummet sa läraren: "Ni har båda fått lappar där det står att ni inte ska titta på något alls, eller hur? Så det här är vad jag vill att ni ska göra: Om det går, gå tillsammans och ni ska inte titta på något alls och inte komma ihåg vad ni sett när ni kommer tillbaka. Tror ni att ni kan göra det?" Så den andra killen, Chris, och jag gick ut och bara promenerade runt skolområdet samtidigt som vi inte tittade på något alls och bara pratade. Det var ett väldigt trevlig sätt att spendera lektions tid :). Faktiskt, när vi väl kom tillbaka, kunde jag faktiskt inte komma ihåg vad jag hade sett. Jag kom ihåg vad vi pratat om men inte någonting jag sett. Jag antar att det var meningen. 

På lördagen reste jag precis hela dagen. Min buss från Cardiff till London gick kl 09.15 från Cardiff så jag var uppe halv 7 på morgonen och tog tåget från Treforest 08:20. Bussresan spenderade jag sedan med att sova i ett par timmar tills vi kom fram till Victoria Station i London där jag bytte till en annan buss som tog mig ut till Stansted flygplats. Väl där hade jag ungefär 3 timmar att spendera så jag checkade in och gick sedan och satte mig på en restaurang där jag åt ceasar sallad med kyckling och läste en bok. Flyget lämnade London 18:10 och var framme på Skavsta 21:15 (tog 2 timmar men det är ju en tidsskillnad också). Hela familjen kom och hämtade upp mig; mamma, pappa, Niclas, Micke och Michele. Jag var så glad att se dem att jag till och med började gråta :P. Fast det gjorde ju mamma och pappa också. Därefter åkte vi till MacDonalds så jag fick äta lite innan vi åkte hem och satt och pratade tills det var dags att sova. Jag sov i mammas och pappas säng, vilket innebar att jag inte fick så mycket sömn med tanke på hur de två snarkar, men det var mysigt i alla fall.

Söndag var det Fars Dag så först var jag och handlade med mamma och pappa. Jag passade förstås på att köpa alla saker som jag saknat borta i Wales :D. Till middag åt vi köttfondue, ostfondue, potatisgratäng och chokladfondue till efterrätt. Mums! Min present till pappa var förresten nya hopvikbara läsglasögon. Det tidigare paret hade gått sönder så nu har jag effektivt sett till att han inte kan använda sina läsglasögon utan att tänka på mig :P. 

Så nu var jag alltså hemma igen! Jag ska skriva om vad jag gjorde medan jag var hemma på en gång men jag börjar ett nytt inlägg för det. Kraaaaaaaaaaaaam    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0