A Walk in the Park ;)

Hello allesammans! :D Lite mer att berätta den här veckan kanske. Åtminstone mot slutet av veckan. Inga vilda partyn tyvärr så ni kommer inte att få höra några pinsamma historier om hur jag gjort bort mig totalt och nu måste fly landet för att jag inte vågar se folk i ögonen längre :P. Åh gud, jag hoppas någonting sådant aldrig händer...

Men i alla fall! Måndag var jag fortfarande supertrött efter festen förra veckan (då när jag kom tillbaka till Universitetet tidigt nästa morgon för att tågen från Cardiff hade slutat gå). Jag stupade i stort sett i säng och vaknade närmare 2 på eftermiddagen. Gudarna ska veta att man inte var en vacker syn. Så den dagen mer eller mindre bara flög förbi. Senare den kvällen knackade en av mina... rumskompisar... på min dörr. Vet inte vad som är en bra översättning. Flat mates. Hursomhelst, den här tjejen är från Finland och heter Emma. Hon och hennes pojkvän Matt (som också bor här på samma våning) skulle precis spela ett spel med några kompisar och undrade om jag ville vara med. Visst, Henriette-turned-zombie ställde genast upp! :D Spelet hette Munchkin och är lite som rollspel men samtidigt inte. Det är snarare ett spel som driver med rollspel. Lite komplicerade regler men när vi väl spelat en gång och började på omgång två var det mycket lättare. Jag hoppas jag får tillfälle att spela det igen någon gång.

Tisdag spenderade jag med att läsa en bok. "New Moon" av Stephenie Meyer, författarinnan av "Twilight". Ganska fängslande, de där böckerna. Innan jag visste ordet av var det kväll och jag hade läst ut hela boken :P. Gjorde min läxa inför onsdag också och tittade på min nya besatthet Stargate Atlantis. Säg inget, jag vet. Nördigt men vem bryr sig? :P 

Onsdag hade jag Grammar och lektionen handlade om tenses. Past, present och future. Det fåniga är ju att jag - och de andra i klassen - redan kan det här; använder det varje dag. Vi kan bara inte termerna och kan inte förklara det ordentligt. Och det är ju det vi måste kunna för att lära ut det till andra i framtiden. Resten av onsdagen gjorde jag i stort sett ingenting. Mycket slappande den här veckan. 

Torsdag hade jag Reading/Writing Women där vi precis har börjat jobba med Sylvia Plath och hennes dikter. Det var i det ämnet jag fått ny lärare och jag gillar verkligen henne. Är det taskigt om jag erkänner att jag gillar henne mer än den förra läraren? Den här läraren har kvinnliga författare som sitt specialområde, det är det hon brinner för, och det märks verkligen. Det är otroligt vilken skillnad det gör när en lärare brinner för sitt ämne. Samma eftermiddag hade jag också Starting to Write och vi fick tillbaka våra folders som lämnades in precis innan jullovet; en novell, en dikt och en critical review. Jag fick 70%! :D Så himla glad. Jag var lite orolig för hur det skulle gå, mest för att jag verkligen inte gillar att skriva dikter men uppenbarligen var det lugnt. 70% är den högsta gränsen, allt över det innebär att man får nivå 1 så att säga i slutbetyget efter tre år. Nu räknas i och för sig betygen från första året inte in men förhoppningsvis stannar jag kvar på den här prestationsnivån under alla tre år. Flera fina kommentarer från läraren också :). 

Fredag gick jag bara på mina lektioner (var trött efter att ha sovit dåligt). Zombie-Henriette återuppstod tillfälligt men jag lyckades tvinga ner henne i graven igen efter skoldagens slut. Kvällen tog jag det bara lugnt; läste och tittade på film och passade även på att ringa hem. 

Lördag gjorde jag äntligen någonting annorlunda! Jag bestämde mig för att gå och och promenera. Jag frågade en kille i en av mina klasser på fredagen om han kände till några bra ställen att vandra på. Morgonen därpå har jag ett email i min inbox med en hel lista på olika internetlänkar som tipsade om bra vandringsleder och platser. Otroligt snällt av honom att lägga ner så mycket besvär på en fråga jag bara ställde i förbigående :). Och få inga idéer nu, gott folk. Killen i fråga är närmare 45 år gammal. Så jag tog tåget till en av ändhållplatserna här uppe "in the Valleys", till Aberdare. En av länkarna Mark skickat till mig beskrev Dare Valley Country Park i Aberdare och det lät som en bra plats att börja på. Jag hade ingen med mig men det var faktiskt väldigt skönt. Kunde vandra i min egen takt, stanna och ta massa bilder och behövde inte ens vara särskilt social :P. Vädret var okej som tur var; molning men inget regn. Självklart kommer här lite bilder jag tog medan jag gick: 







Efter att ha promenerat i mer än två timmar kändes det lagom att lämna parken och återvända till Aberdare centrum. Jag kunde inte låta bli att gå in i några affärer heller (fortfarande rea ;)) och hittade ett par snygga finbyxor som jag köpte. Tror de kostade 6 pund eller nåt sånt. Och en filmaffär. Jag köpte två filmer för 3 pund styck (The Usual Suspects och The Matrix) och en för 5 pund (3:10 to Yuma). Den filmen är dessutom relativt ny och jag har länge velat se den så 5 pund kändes inte särskilt mycket alls. Och sen åkte jag tillbaka till Treforest och tillbringade resten av kvällen med mina stela ben på mitt rum. 

Söndagen var vilardag rakt igenom (precis som Bibeln förespråkar :P) och jag tittade lite på film och lyssnade på musik en hel del. På kvällen hade jag middag med Eline och efteråt började vi kolla efter hus inför nästa år. Man måste börja tidigt (helst tidigare än så här till och med) om man vill ha något bra. Hittade ett par stycken som verkade intressanta så vi ringer upp dem imorgon och förhoppningsvis kan vi gå på visning senare i veckan. 

Och det var allt jag hade att berätta den här gången! Skriver fortfarande lite för mycket kanske? Nästan uppsats-långa, mina inlägg :). Nåja, ni får ju veta precis allt som händer i alla fall. Kram, älskar er.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0